Prin proiectul nostru SHINE implementat în județul Bacău din România, una din cele mai sărace regiuni din Europa, ne-am propus să îmbunătățim viețile copiilor defavorizați, prin investiții în infrastructura socială, de sănătate și educație.
Scop și obiective
Peste 11.000 de copiii din 37 de comunități din Bacău se bucură acum de investițiile realizate între 2017-2020 în cadrul proiectului SHINE, adică de o mai bună infrastructură socială, de sănătate și educație.
Am început proiectul în 2017 prin consultări cu actori-cheie, copii, părinți și profesori, care au identificat și evaluat nevoile comunităților. Pentru a ne asigura că munca noastră are un impact cât mai mare, am încurajat copiii să identifice cele mai importante lucruri de care au nevoie în comunitățile lor. Aceștia ne-au spus că își doresc să aibă alături oameni cu suflet bun, jocuri și jucării, școli colorate, drumuri, apă în casele lor, toalete în școli, autobuze școlare mai bune, un loc unde pot să ia prânzul la școală.
Apoi reprezentanții comunităților au selectat cele mai importante nevoi, pe baza unor indicatori precum prioritatea, caracterul urgent, numărul beneficiarilor sau impactul și rezultatele preconizate. În prima fază a proiectului SHINE, au fost selectate 37 astfel de nevoi pentru a fi incluse în proiect.
„Copiii și părinții ne spuneau că e prima oară când cineva îi întreabă despre nevoile existente în școală sau comunitate. Copiii dau adesea dovadă de maturitate, ei știu ce vor și, dacă îi ascultăm mai atent, îi putem ajuta să strălucească,” Mara Matei, project manager SHINE. „Sunt de părere că trebuie să învățăm cum să ajutăm comunitățile să se dezvolte pe cont propriu și să îmbunătățim politicile publice astlfel încât toți copiii din România să aibă acces la școli prietenoase și să se bucure de o educație de calitate.”
O școală prietenoasă și sigură
Pe parcursul anilor 2018 și 2019 Fundatia Terre des hommes a investit în grădinițe, construirea de locuri de joacă, terenuri de sport, toalete și de sisteme de încălzire corespunzătoare în școli, renovarea școlilor și echiparea lor cu un mobilier adecvat, rechizite și table școlare, calculatoare, dar și microbuze. De asemenea, procesul a inclus și activități cu copiii, părinții și profesorii: prin utilizarea educației non-formale le-am arătat cum să aibă grijă de lucrurile noi și cum să le asigure sustenabililatea, ajutându-i să înțeleagă că printr-un efort comun, bunul respectiv va avea o viață mai lungă.
În 2020 în cadrul proiectului a fost lansat, împreună cu o asociație de arhitecți, primul și singurul „Ghid în vederea echipării cu grupuri sanitare interioare a școlilor din mediul rural. Ghidul (gratuit) își propune să încurajeze investițiile durabile și să promoveze dreptul copiilor la condiții sanitare corecte. Acesta explică inclusiv efectele grupurilor sanitare neconforme asupra vieții copiilor (risc de agresiuni, probleme de sănătate, accesibilitate dificilă sau imposibilă pentru copiii cu dizabilități motorii). Poate fi descărcat aici
Proiectul a fost finanțat de către Fondation Botnar -Elveția.