Copiii din jud. Bacău au decis singuri investițiile de care aveau nevoie ei și scolile lor
Fundația Terre des hommes a încheiat astăzi oficial un proiect care a avut scopul de a îmbunătăți infrastructura de educație din zona rurală a jud. Bacău și de a crea școli mai sigure și primitoare pentru 11.000 de elevi.
Proiectul s-a încheiat printr-o conferință online, la care au luat parte profesori din comunitățile implicate, copii, parteneri ai Fundației, primari, precum și Secretarul de Stat pentru Învățământ Preuniversitar, dl. Sorin Ion și E.S. dl. Arthur Mattli, Ambasadorul Confederației Elvețiene în România. De asemenea, prof.dr. Sergiu Băltățescu a prezentat în conferință o anchetă sociologică despre bunăstarea copiilor, studiu realizat în rândul copiilor din 7 comunități din Bacău.
Rezultatele proiectului
În 2017 echipa proiectului SHINE (Sprijin pentru infrastructura socială, de sănătate și educație) mergea în județul Bacău și întreba 800 de copii care erau nevoile lor principale legate de educație. În capul listei copiilor se aflau „școli colorate, drumuri, toalete în școli, autobuze școlare mai bune, un loc unde să ia prânzul”.
Fundația Terre des hommes a evaluat la fața locului aceste nevoi și a constatat că, în unele comunități, unele școli aveau grupul sanitar pe un deal, elevii făceau sport pe pietriș sau depindeau de mijloace de transport aleatorii și pierdeau ore pe drumul de la și până la școală.
Așa au început cei doi ani și jumătate de muncă, adică realizarea unui total 50 de investiții în 37 de comunități, după dorințele copiilor, după cum urmează :
- 21 de investiții în dotări cu mobilier și echipamente școlare în Asău, Berzunți, Blăgești, Căiuți, Colonești, Corbasca, Dămienești, Dofteana, Letea Veche, Lipova, Moinești (două investiții), Oituz, Poduri, Răchitoasa, Sănduleni, Stănișești, Târgu Ocna, Urechești, Zemeș
- 11 terenuri de sport realizate în Balcani, Bogdănești, Căiuți, Colonești, Găiceana, Moinești, Motoșeni, Slănic Moldova, Târgu Ocna, Vultureni, Zemeș
- 6 clădiri reabilitate și/sau dotate cu instalație de încălzire în Bogdănești, Berești-Tazlău, Berzunți, Moinești, Ungureni,Vultureni
- 6 locuri de joacă amenajate în Gura Văii, Negri, Pîrjol, Racova, Sarata, Scorțeni
- 3 grupuri sanitare realizate în Dealu Morii, Horgești, Motoșeni
- 3 microbuze școlare achiziționate în Asău, Buhuși și Strugari
În total peste 11.000 de copiii au beneficiat și vor beneficia de investițiile din cadrul proiectului SHINE, iar 37 de școli băcăuane îi vor aștepta pe elevi cu o mai bună infrastructură.
Implicarea copiilor
Proiectul SHINE nu a însemnat doar investiții, ci și un proces de încurajare a copiilor să-și spună părerea și să-și ceară drepturile. Sute de copiii au fost implicați de la început în alegerea tipului de investiții, apoi în designul locurilor de joacă sau al mobilierului școlar.
Fundația Terre des hommes a organizat cu elevii activități de educație nonformală, care i-au ajutat pe aceștia să se cunoască, să se exprime. Nu în ultimul rând, i-au pregătit să folosească în mod responsabil bunurile și investițiile din cadrul școlilor, să ceară accesul la ele și să raporteze orice nereguli. E.S. dl Arthur Mattli, Ambasador al Confederației Elvețiene, a remarcat în cadrul conferinței că „Terre des hommes a investit nu doar în infrastructură, ci și în educarea unor mici lideri”.
„Prin acest proces prin care echipa Fundației a consultat mereu copiii în fiecare etapă și prin activitățile de educație nonformală desfășurate cu ei în școli, copiii au înțeles că ei sunt cei mai importanți în procesul educațional. Iar dincolo de realizările concrete, aceasta este probabil cea mai importantă reușită a proiectului, fiindcă acești copii vor crește conștienți că au drepturi esențiale și le vor revendica”, spune Tudor Roșu, care conduce Delegația Est-Europeană a Fundației Terre des hommes.
Implicarea primăriilor
Fundația Terre des hommes a investit 1,7 milioane de dolari în funcție de necesitățile indicate de elevi și constatate pe teren, dar valoarea totală a investițiilor este aproape dublă, dacă includem sumele prin care primăriile au participat la investiții în unele comunități. „Uneori acestea dispuneau de fonduri, însă aveau nevoie de consultare în privința utilizării lor”, spune Marian Dămoc, Field Monitoring & Evaluation Officer Terre des hommes. „Așa încât noi am fost o <scânteie> care a declanșat dorința de implicare a primăriilor din zonă și le-am arătat cum pot realiza și alte investiții pentru copii.
Totuși, în acest moment, elevii din Bacău nu beneficiază de aceste dotări, din cauza pandemiei, iar problemele lor au fost agravate: sărăcie, violență în familie sau violență direct asupra lor, nivel educațional redus. Atunci când vor reveni la școală acestea vor ieși din nou la suprafață, în lipsa unui sprijin coordonat din partea autorităților. Terre des hommes atrage astfel atenția asupra necesității ca toți copiii, în special cei din zonele cele mai defavorizate, să fie sprijiniți să continue educația.
Puteți urmări prima parte a conferinței din 10 decembrie pe pagina de Facebook a Fundației Terre des hommes.