Copiii și tinerii migranți sunt deosebit de vulnerabili la excluziunea socială. Prin proiectul MINT, Terre des hommes (Tdh) și partenerii săi au urmărit să încurajeze conexiunile dintre copiii refugiați și migranți și tinerii europeni, prin diferite activități comune. Cu ajutorul unui program de mentorat inovator, am contribuit la construirea unor societăți mai incluzive în România, Polonia, Republica Cehă și Slovenia.
Scop și obiective
Aproximativ 30% din migranții care au ajuns în Europa în ultimii ani au fost copii - mulți dintre ei separați de familie sau neînsoțiți. În țările gazdă, copiii și tinerii migranți se confruntă cu provocări considerabile în ceea ce privește educația, incluziunea socială și ocuparea ulterioară pe piața forței de muncă. În acest proiect finanțat de UE, noi și partenerii noștri am lucrat în România, Polonia, Republica Cehă și Slovenia pentru a susține și facilita procesul de integrare a copiilor, pentru a întări relațiile sociale și pentru a acorda mai multă putere copiilor locali și tinerilor din țările terțe.
Un program de mentorat cu activități educaționale și sociale
Împreună cu partenerii săi, Tdh a creat un program de mentorat peer-to-peer inovator și replicabil, bazat pe bunele practici și modele testate. Programul de mentorat include pregătirea voluntarilor locali pentru tineri și asocierea lor cu copiii migranți și refugiați nou-sosiți. Migranții și tinerii mentori au participat la întâlniri individuale și de grup, axate pe sprijinul educațional și lingvistic, precum și pe activitățile de recreere, cum ar fi jocurile de grup.
În fiecare țară, voluntarii au facilitat integrarea copiilor migranți și refugiați în comunitățile locale gazdă, făcându-le cunoștință cu alți copii din comunitate și organizând activități sportive în aer liber și activități socio-culturale. Astfel de activități (vizitarea muzeelor istorice, vizionarea unor filme naționale populare sau organizarea unor competiții sportive) au ajutat copiii migranți să-și facă noi prieteni și să cunoască istoria și obiceiurile comunității gazdă. Cel puțin 120 de copii au beneficiat de educație formală sau informală și de programul de mentorat și de diversele sale activități.
Integrarea copiilor migranți și procesul de învățare au fost, de asemenea, însoțite de conținuturi online adaptate. Resursele online prietenoase îi vor ajuta în continuare pe copiii nou-veniți să înțeleagă particularitățile culturale și sociale naționale ale celor patru țări participante la proiect. Mai mult, copiii au putut să învețe limbile locale prin cursuri offline și online oferite într-o limbă pe care copiii o înțeleg, cum ar fi arabă sau farsi. În total, în cele patru țări din proiect câteva sute de copii vor dobândi cunoștințele și abilitățile de bază pentru a se angaja în relații sociale.
Combaterea stereotipurilor despre migranți și refugiați
În cadrul programului de mentorat, grupurile de tineri locali și copiii migranți au identificat subiectele cheie care reflectă experiența de integrare. Grupurile au adus subiectele identificate în discuții publice prin intermediul filmelor promovate online și prin piese de teatru sau dezbateri cu colegii din școli sau prin alte evenimente locale offline. Aceste inițiative de creștere a gradului de conștientizare și de advocacy conduse de copii s-au adresat membrilor comunităților locale și factorilor de decizie la nivel local și național. Prin combaterea stereotipurilor și răspândirea unei imagini pozitive a comunităților de imigranți și refugiați, copiii vor beneficia de o atmosferă mai primitoare în cadrul societăților gazdă.
Parteneri
Proiectul a fost implementat de Biroul Regional al Terre des hommes în Ungaria în parteneriat cu Organizația pentru ajutor pentru refugiați (Republica Cehă), Fundația Ocalenie (Polonia), Terre des hommes România, Filantropia slovenă (Slovenia).
Durata proiectului: ianuarie 2019 - februarie 2021
Proiectul MINT este co-finanțat de Uniunea Europeană, prin Fondul pentru Azil, Migrație și Integrare