CARING -Contestarea normelor sociale și de gen pentru a reduce violența împotriva copiilor în școală

Ambiția generală a proiectului a fost de a reduce violența bazată pe gen (GBV) în cele 32 de școli participante, prin implicarea a aproximativ 1200 de facilitatori din Bulgaria, Croația, România și Grecia, personalul școlii și conducerea, părinții, precum și tinerii. Am lucrat cu toți aceștia pentru ca ei să conștientizeze  problemele sociale nocive, normele și comportamentele de gen, să ne asigurăm că ei știu cum să le conteste și să le promoveze pe cele pozitive.

gr

Obiective

Pe termen scurt, cel puțin 280 de tineri și personalul școlar a început să conștientizeze aspectul de gen și amploarea violenței școlare prin implicarea în evaluarea inițială. Apoi, pe baza metodologiei CARING adaptate, 64 de facilitatori școlari au pregătit 320 de profesori și persoane din managementul școlilor.

Pe termen lung, cei aproximativ 384 de profesioniști au devenit conștienți de dimensiunea de gen a violenței școlare. Având mai multe cunoștințe, ei o  recunosc și au abilități de prevenire, mediere și combatere a violenței– mai ales  acele cazuri mai specifice pentru țările lor, cum ar fi violența fizică în rândul băieților și comportamentul sexual dăunător împotriva fetelor. De asemenea, aceștia au devenit mai responsabili în promovarea egalitatății de gen și au devenit promotori activi împotriva VBG, influențând și colegii actuali și viitori să accepte dimensiunea de gen în general, care afectează violența în școli în mod specific. Toți acești profesioniști au dezvoltat un comportament sensibil la gen și devin modele pentru tinerii din fiecare generație cu care lucrează în prezent și în viitor.

Personalul și conducerea școlii au simțit pe termen scurt mai multă încredere în sine, sprijin și empatie, s-au bucurat de comunicare mai fluentă, mai prietenoasă și mai eficientă cu colegii lor în timpul celor 5 sesiuni de sprijin. De asemenea, acești profesioniști au dezvoltat abilitățile de a da băieților și fetelor încrederea de a transforma relațiile de putere inegale și dăunătoare de gen. Prin cele 12 întâlniri de rețea, personalul școlii s-a simțit mai conectat și sprijinit pe măsură ce și-a consolidat strategiile de prevenire a VBG împreună cu profesioniști în protecția copilului, cum ar fi asistenții sociali. Cei 256 de elevi care au lucrat cu profesioniștii au simțit că vocea lor este auzită și au dobândit mai multă încredere în sine și empatie. Acești elevi vor putea identifica normele sociale și de gen în violența din școala și comunitatea lor și vor începe să își schimbe comportamentele față de colegii lor.

Pe termen mediu, normele pozitive vor prevala, iar copiii au devenit mai încrezători în prevenirea și combaterea  violenței de la egal la egal, prin soluții dezvoltate chiar de ei. Ei au devenit agenți ai schimbării în comunitățile lor școlare, dezvoltând și organizând propriile inițiative împotriva VBG împreună cu părinții lor, profesorii, colegii sau comunitatea locală – ajungând la cel puțin 1700 de persoane. Simultan, în jur de 480 de părinți ai acestor elevi au participat la întâlnirile tematice și au înțeles influențele genului asupra vieții copiilor lor.

La nivel comunitar, pe termen scurt, diverse părți interesate au înțeles nevoia urgentă de a răspunde ferm la VBG: aproximativ 600 de persoane participând la webinarii online, la conferința finală sau au accesat materialele publicate în comunitatea de practică GBV găzduită de ChildHub.org (platformă internațională a profesioniștilor în protecția copilului).

Instituțiile publice regionale și naționale precum Ministerul Educației și inspectoratele școlare regionale au devenit mai conștiente de tipologia VSBG, primind date specifice pe această temă de la școlile implicate în proiect. În plus, aceste instituții au capacitatea de a disemina în continuare rezultatele proiectului către alte școli, prin urmare, prin aceasta, vor fi considerate actori activi în prevenirea VBG.

Parteneri 

Proiectul s-a implementat în cinci țări: România, Croația, Bulgaria, Grecia, Ungaria, iar partenerii de proiect au fost: Terre des hommes in Romania, Terre des hommes Hungary, Terre des hommes Hellas, Brave Phone (HRABRI TELEFON in Croatia), SAPI (INSTITUT PO SOTSIALNI DEYNOSTI I PRAKTIKI) in Bulgaria, ASSOCIATION RODITELI in Bulgaria

 

CARING s-a desfășurat între mai 2023 -aprilie 2025

Punctele de vedere și opiniile exprimate aparțin autorilor și nu reflectă în mod necesar poziția Uniunii Europene sau a Comisiei Europene. Nici Uniunea Europeană nici autoritatea emitentă nu pot fi considerate responsabile pentru acestea.

EU
Co-finanțat de Uniunea Europeană

Noutăți și publicații relevante

Invităm profesorii din România, dar și alți specialiști interesați de subiect la evenimentul online „Cele mai bune practici și metode pentru prevenirea violenței bazate pe gen în școli” care va avea loc în limba engleză (fără traducere) pe 3 aprilie 2025, intre 10.00 -14.00 ora României...
Cum prevenim violența între copii/tineri? Nu există un singur răspuns simplu, de aceea Fundația Terre des hommes a creat și publicat o serie de clipuri utile pentru toți adulții care doresc să înțeleagă mecanismele violenței și să prevină astfel răspândirea fenomenului în rândul copiilor.Vă invităm...
Profesori, reprezentanți ai autorităților, părinți și alți elevi s-au reunit in întâlniri regionale la finalul a doi ani de eforturi de a înțelege și preveni violența. Peste 140 de adulți și copii au participat în ultima lună la întâlniri în patru județe și București, în care s-a discutat despre...
Elevii mai multor școli din patru județe și București au fost încurajați să marcheze pe harta școlii lor locul în care se simt cel mai în nesiguranță. Cei mai mulți au indicat holurile, baia și sala de sport. E doar un exercițiu dintr-un efort complex de a explica și preveni violența în cadrul...
In noiembrie și decembrie anul acesta, opt școli din România au fremătat de entuziasm și creativitate. Copiii lucrau pentru a capta atenția comunității pe o temă care îi interesează și îi afectează cotidian: violența. Ei au lucrat sub coordonarea unor profesori pentru a propune mesaje de prevenire...
 În ultimele două luni, zeci de copii din opt școli din România au conceput și implementat inițiative originale de combatere a violenței în școli cu sprijinul facilitatorilor, profesorilor și părinților.Intr-o fază anterioară, Fundația Terre des hommes, alături de finanțator(i) a oferit...