ICAMnet (Networking and Including Children Affected by Migration) este un nou proiect al Terre des hommes, adresat copiilor afectați de migrație.
Acronimul CAM vine de la Children Affected by Migration și este folosit pentru a se referi la copii și tineri, precum refugiați, solicitanți de azil, migranți social sau economic sau cei lăsați în urmă de familii care au emigrat. Copiii afectați de migrație trec printr-o perioadă de ruptură a dezvoltării lor, a copilăriei, inclusiv a capacității de a învăța. Toate acestea pot avea efecte pe termen lung atât asupra lor, cât și asupra societății, dacă nu li se oferă sprijin și ajutor. Astfel, ICAMnet pornește de la convingerea că acești copii nu învață bine dacă sunt nefericiți, nesiguri sau speriați.
Proiectul, lansat la Bruxelles pe 16-17 ianuarie 2020, este finanțat de programul Erasmus+ al Uniunii Europene și are o durată de implementare de 2 ani (decembrie 2019 -noiembrie 2021). El este derulat în Italia, Spania, România, Marea Britanie, cu intenția ca acestor țări să li se mai adauge încă două (sau chiar să fie extins la nivel european).
Cei șapte parteneri din ICAMnet sunt The Northampton Centre for Learning Behaviour (NCfLB) and Achievement for All (AfA) din Marea Britanie, ACCESophia din Spania, ICARO din Italia, Inspectoratul Școlar din Prahova -România (ISJPh), Fundația Terre des hommes Romania (Tdh), Eurochild din Belgia, împreună cu partenerii asociați din fiecare țară și unii dintre cei mai importanți experți în domeniul incluziunii în școli sau în crearea unui mediu prietenos.
La Bruxelles partenerii s-au întâlnit pentru a cădea de acord asupra unor practici de lucru, a finaliza planul și a stabili detaliile comunicării și alte aspecte colaborative. Scopul proiectului ICAMnet este de a crește incluziunea și a îmbunătăți capacitatea de învățare a copiilor de școală primară și secundară afectați de migrație, prin crearea și îmbunătățirea climatului de „Convivencia” -a trăi împreună în armonie în școli și acasă, prin creșterea gradului de conștientizare asupra drepturilor și legilor care îi protejează și prin oferirea de sprijin suplimentar în școli și familii, pentru SEL ( Social and Emotional Learning ) și binele lor general.
Proiectul va realiza acest lucru prin dezvoltarea profesională a unor lideri ICAM în școli , care pot crește capacitatea școlilor de a menține un mediu de învățare sigur și îmbunătăți SEL. Lideri special antrenați vor lucra pentru a îmbunătăți capacitatea de învățare a tuturor elevilor și pentru răspunde nevoilor de tip SEL ale celor afectați de migrație și a-i ajuta să treacă peste dezavantajele separării, traumei și pierderii.
O trăsătură importantă a ICAM este integrarea educației părintelui / tutore în proiectul școlii, pentru a oferi sprijin suplimentar acelor familii afectate de migrație și a încuraja continuitatea SEL pentru întreaga familie.
Prin contactele și influența partenerilor, proiectul va dezvolta și testa diseminarea și perfecționarea ICAM în toate școlile la nivel județean sau în orașe în 6 țări europene, așa încât autoritățile din educația națională și agențiile de protecție din toată Europa să testeze modele de diseminare a proiectului în școli și familii.
Se vor promova networking-ul și perfecționarea în alte școli și organizații de-a lungul celor 2 ani, printr-un plan de comunicare, website, social media, articole în jurnale profesionale, conferințe și contactul cu administrația locală și națională din educație și organizații aliate care vor adopta și perfecționa proiectul începând cu 2020. Mai multe detalii puteți găsi pe site-ul https://www.icamproject.eu/