Opiniile tinerilor din detenție contează! (interviu)

image

Tineri din patru Centre de Detenție și Educative din țară au fost implicați în crearea unei aplicații – un chatbot - care va putea  fi de folos copiilor vulnerabili și celor are caută informații, consiliere juridică sau ajutor online.

Accesul în aceste centre este restricționat, dar specialiștii noștri au ajuns la acești tineri prin intermediul unor sesiuni online și al unor chestionare completate de ei. Opiniile lor sunt valoroase pentru noi, de aceea experții IT le-au luat în considerare în etapa de ajustare a aplicației, astfel încât ea să răspundă cât mai bine nevoilor acestor copii.

Mai multe ne-a povestit Ioana Mureșan, consilier juridic si facilitator CAB (Child Advisory Board / Consiliul Consultativ al Copiilor), care susține sesiuni de formare online cu tinerii în cadrul proiectului nostru.

- Din discuțiile pe care le-ai avut până acum cu tinerii din CAB, care crezi că ar fi nevoile lor de formare, de consiliere, dar și nevoile emoționale?

Tinerii din centrele de detenție se confruntă cu o gamă largă de nevoi, incluzând lipsa de educație vocațională, traume, probleme de sănătate mintală, abuz de substanțe, dificultăți în relațiile familiale, lipsa sentimentului de siguranță și securitate, apartenență, stimă de sine și speranță pentru viitor, necesitând sprijin individualizat. Consider că este nevoie de formare în diverse domenii, precum consiliere pentru gestionarea traumelor, problemelor de sănătate mintală și dependențelor, precum și facilitarea accesului la educație, asistență juridică și îngrijire medicală, cu scopul de a le oferi o șansă la o viață mai bună după eliberare.

- Au înțeles rolul acestui chatbot? Cum au primit ideea de a participa la crearea lui?

Tinerii au fost activi și au participat în fiecare etapă a creării chatbot-ului. Au fost plăcut surprinși de faptul că au fost incluși în discuție și că părerea lor contează.

- Cum au contribuit efectiv tinerii din CAB la crearea aplicației?

Am organizat sesiuni cu tinerii din centrele de detenție în special, iar în cadrul acestor discuții aceștia au fost ascultați și li s-a cerut părerea despre diverse aspecte legate de crearea chatbotului. Am folosit o serie de întrebări sub forma unui chestionar aplicat în cadrul sesiunilor pentru a colecta feedback-ul tinerilor pe teme critice, cum ar fi accesibilitatea, confidențialitatea și funcționalitatea chatbotului.

- În ce mod au fost luate în considerare opiniile și propunerile lor la perfecționarea chatbotului?

Procesul prin care a fost co-proiectat acest instrument a fost colaborativ, și toate părțile interesate, inclusiv utilizatorii finali, adică tinerii,  au participat activ la dezvoltarea instrumentului juridic. Dat fiind faptul că instrumentul a fost constant actualizat în funcție de părerile tinerilor în urma sesiunilor CAB, consider că opiniile acestora au fost ascultate și aplicate.

- Cum crezi că și-ar dori ei să fie ajutați în viitor?

Mulți tineri și-au exprimat dorința de a fi ajutați emoțional, în special în ceea ce privește gestionarea conflictelor și depășirea traumelor. Aceștia au nevoie de persoane de încredere care să îi asculte și să îi îndrume. Mulți au menționat faptul că și-ar fi dorit să afle mai multe despre drepturile lor atunci când au comis o infracțiune, mai mult pe partea de aspecte legale penale, dar și-au exprimat interesul și pe partea de drepturile copilului și mediul familial.

- Ce ai dori să le transmiți profesioniștilor din justiție (judecători, avocați) care interacționează sau vor interacționa cu tinerii aflați în contact cu legea?

Consider că este nevoie de o abordare empatică în dialogul cu tinerii. Fiecare tânăr este diferit și are nevoi diferite, așadar intervențiile ar trebui personalizate în funcție de acest aspect.

 

Specialiști în asistență socială, avocați, psihologi, experți IT din Olanda, Belgia, Ungaria, Grecia, Bulgaria și România, participanți în proiectul nostru, lucrează la crearea unei aplicații - un chatbot - care să le vorbească copiilor despre drepturile lor sociale și juridice, dar nu ca un avocat, ci ca un prieten. Sistemul nou creat îi va încuraja să pună întrebări și le va răspunde prin mesaje simple, clare, adaptate nevoilor lor. Copilul utilizator va formula problema pe care o întâmpină, iar sistemul va căuta în baza de date răspunsurile potrivite și le va formula într-un limbaj adecvat, prietenos.

După ce aplicația va fi tradusă în limba română și integrată pe un website public, vom face tot posibilul ca aceasta să ajungă la cât mai mulți copii și tineri, în special la cei din grupurile vulnerabile. Va putea fi instalată pe telefon și accesată de orice utilizator. Deoarece nu au acces la telefoane, tinerii din detenție vor interacționa cu chatbotul numai sub supraveghere, în sala tehnică a centrului.

Aplicația este dezvoltată în cadrul proiectului i-Access My Rights – ”justiție cu ajutorul inteligenței artificiale pentru copiii din Europa”, derulat în România de Fundația Terre des hommes și cofinanțat de Uniunea Europeană.