Ghid: „Proiecte conduse de tineri referitoare la prevenirea violenței școlare”

Violența în școli este o situație încă nerezolvată, căreia elevii încearcă să îi facă față și să îi găsească soluții. Dar pentru aceasta au nevoie de ajutor și ghidare din partea unor profesori sau consilieri școlari.

În cadrul proiectului REVIS – „Răspuns la violența împotriva copiilor în școli și în contexte similare”, echipa Terre des hommes România a elaborat un Ghid care își propune să sprijine profesorii care lucrează cu liceeni astfel încât, sub îndrumarea profesorilor, tinerii să fundamenteze, să conceapă, să planifice și să desfășoare un proiect de prevenire a violenței în școală.

Ghidul „Proiecte conduse de tineri referitoare la prevenirea violenței școlare” se adresează profesorilor-facilitatori implicați în proiectul REVIS  și este aplicabil grupelor de tineri cu vârste între 15 și 19 ani.

Ghidul cuprinde planurile a 6 ateliere la finalul cărora tinerii vor fi dezvoltat un proiect de prevenire și combatere a violenței în liceul lor. Activitățile vor conduce tinerii prin principalele etape ale dezvoltării unui proiect de serviciu în folosul comunității:

  • investigarea problemei,
  • identificarea nevoilor,
  • definirea obiectivelor,
  • conceperea unor soluții
  • planificarea activităților
  • planificarea resurselor necesare (bugetul).

Planul fiecărui atelier cuprinde rezultatele urmărite, materialele necesare, descrierea a 2-4 activități interactive, clarificări conceptuale și resurse suplimentare.  Activitățile propuse pot fi adaptate în acord cu resursele disponibile, experiența, preferințele facilitatorilor și tinerilor.

Aceste ateliere au fost proiectate presupunând că tinerii sunt familiari cu problema violenței în școli și cauzele acesteia (normele sociale și de gen dăunătoare).

Pe parcursul activităților, cu ajutorul profesorilor-facilitatori, tinerii învață să realizeze harta siguranței emoționale din liceul lor, să identifice formele de violență din școala lor, și aplicând tehnica icebergu-lui, își vor reaminti ce sunt normele sociale și vor identifica ce norme favorizează și mențin formele de violență identificate în școala lor.

Ghidați de profesori, tinerii vor decide împreună schimbarea pe care doresc să o producă în liceu, mai exact, normele sociale pe care vor să le schimbe, întărească sau inițieze. Tot ei vor crea un mecanism de raportare anonimă a violenței (cutia cu mărturii) și vor organiza un spațiu sigur  în școală,  unde toată lumea este binevenită și protejată de agresiuni.

Ghidul a fost realizat de sociologi români în cadrul proiectului REVIS – „Răspuns la violența împotriva copiilor în școli și în contexte similare”.

Proiectul este derulat de Fundația Terre des hommes în România și este cofinanțat din Programul „Drepturi, Egalitate și Cetățenie” al Uniunii Europene (2014-2020).

Data publicării
Autori
Octavia Borș-Georgescu
Număr de pagini
38