Cum învățăm copiii să conteste prejudecățile și să prevină violența

cerc

Peste 100 de copii și adolescenți între 12-18 ani din opt școli din țară au participat la întâlniri nonformale în care au discutat alături de profesori despre siguranță și cauzele violenței. Scopul Fundației Terre des hommes România, care a facilitat întâlnirile, a fost ca ei să înțeleagă mecanismele psihologice și sociale prin care violența are loc, în special în cadrul școlii, și să fie implicați în soluții.

Ei au aflat astfel că normele de gen nu înseamnă reguli, ci doar prejudecăți care trebuie contestate. În caz contrar, ele pot duce la așteptări generalizate și nerealiste și chiar la diferite tipuri de violență, psihologică sau fizică. De pildă, o așteptare precum „băieții sunt puternici”/ „fetele sunt sensibile” ar însemna să negăm atât sensibilitatea băieților, cât și puterea fetelor și să punem piedici în accesul lor la anumite tipuri de meserii. La fel, prejudecata „băieții trebuie să facă sport și să aibă meserii tehnice, fetele meserii artistice”.

 

Totul s-a desfășurat prin exerciții creative precum jocul de rol, desenat sau brainstorming pe o temă dată, care au fost folosite de profesori voluntari pentru a pune în valoare calitățile elevilor (cooperare, maturitate, strategie). Sesiunile au avut loc în ultimele trei luni și au presupus cel puțin 18 ore de întâlniri per școală, în afara programului și exclusiv cu copii interesați, care s-au oferit fără niciun fel de constrângeri sau obligații din partea cadrelor didactice.

 

De altfel, cu toții au apreciat acest tip de consultare și, mai ales, au arătat o mare nevoie de sprijin și atenție. În plus, au lucrat pe echipe la mini-proiecte prin care și-au exprimat opiniile și au devenit astfel mai uniți, deși proveneau din clase, vârste  diferite. „Copiii și tinerii au dovedit că au o gândire de bun-simț, atotcuprinzătoare și tolerantă”, spune trainerul Fundației Terre des hommes, Alina Dumitru. De pildă, așa cum ne-au spus unii copii, o școală prietenoasă înseamnă o școală cu mulți prieteni.

În continuare, copiii din cele opt școli implicate în proiect vor participa la sesiuni în care vor analiza părerile colegilor despre siguranța în școală pentru ei și cum ar putea școala lor să devină una mai sigură. Această analiză de nevoi va fi utilă în inițiativele pe care elevii le vor implementa în toamnă pentru a reduce violența pe bază de gen și a încerca să transforme școala într-un spațiu sigur.

Sesiunile au avut loc în școli din județele Dolj, Olt, Gorj, Bacău și București în cadrul proiectului CARING -Contestarea normelor sociale și de gen pentru a reduce violența împotriva copiilor în școală, co-finanțat de Uniunea Europeană. Prin proiectul CARING tragem un semnal de alarmă asupra violenței de gen din școli în patru țări din sud-estul Europei (România, Croația, Grecia, Bulgaria), dar scoatem la lumină și mecanismele care duc la perpetuarea acestui fenomen.

În România au fost raportate oficial aproximativ 5.400 de cazuri de violenţă în anul şcolar trecut, conform unui anunț din primăvară al Ministerului Educației.

 

 

Despre noi

 

Misiunea Fundației Terre des hommes este să aducă schimbări semnificative în viața copiilor, în special a celor mai vulnerabili. Ca organizație independentă, neutră și imparțială, dedicată drepturilor copilului, lucrăm de peste 30 de ani în România, în prezent cu focus asupra a două mari arii de intervenție pe termen lung: migrația care afectează copiii și tinerii, pe de o parte, și contactul minorilor cu justiția, pe de altă parte.

 

CARING -Contestarea normelor sociale și de gen pentru a reduce violența împotriva copiilor în școală, co-finanțat de Uniunea Europeană

Punctele de vedere și opiniile exprimate aparțin autorilor și un reflectă în mod necesar poziția Uniunii Europene sau a Comisiei Europene. Nici Uniunea Europeană nici autoritatea emitentă nu pot fi considerate responsabile pentru acestea.