„Copiii vor să fie ascultați, să fie înțeleși, vor empatie și multă înțelegere”

copiii la antrenamente

„Copiii vor să fie ascultați, să fie înțeleși, vor empatie și multă înțelegere. Noi, profesorii de educație fizică, avem un mare noroc, suntem privilegiați, deoarece copiii iubesc sportul, iubesc mișcarea. Elevii știu că în profesorul de educație fizică au un sprijin, de aceea noi cunoaștem majoritatea problemelor lor și împreună încercăm să le rezolvăm”, spune Luminița Scripcă, profesoară de educație fizică și sport la Școala Gimnazială „Simion Florea Marian” din Ilișești, o comună din județul Suceava.

„Toate acestea reușim să le facem și datorită ședințelor, discuțiilor, cazurilor dezbătute la sesiunile de coaching. Jocul este un alt punct forte în orele de educație fizică, iar ceea ce am făcut și discutat, jocurile desfășurate la aceste ședințe ne-au fost de mare ajutor”, adaugă profesoara Scripcă.

În școala unde ea muncește de 30 de ani, învață și copii care au multă nevoie de grijă, care provin din medii defavorizate, sunt crescuți de părinți singuri sau au cerințe educaționale speciale.

„Copiii au nevoie de noi, de cadrele didactice, uneori chiar mai mult decât de părinții lor plecați de lângă ei - acest lucru mi-a fost confirmat în sesiunile de formare”, spune ea.

Luminița Scripcă este unul dintre cei 14 profesori de educație fizică și sport din România, care au fost formați, prin proiectul Integration of Ukrainian Refugees through Sport (IURTS), în metodologia Movement, Games, Sports and Creativity (MGSC), care utilizează sportul, jocurile și creativitatea ca instrument psihosocial pentru a dezvolta abilitățile personale și sociale ale copiilor, care se află într-un anumit moment al vieții lor într-o situație vulnerabilă.

„Ce am învățat noi, profesorii de educație fizică și sport, poate fi aplicat și în cazul altor copii, cu cerințe educaționale speciale, care provin din medii dezavantajate, sunt victime ale bullying-ului, au suferit o traumă, ori care pur și simplu nu reușesc să relaționeze corect cu colegii lor”, spune și Alexandrina Jijie, profesoară de educație fizică și sport de la Școala Gimnazială Ion Creangă” din Suceava, și ea parte din echipa de profesori formată prin proiectul Integration of Ukrainian Refugees through Sport (IURTS).

 „Am avut în clasă un copil care nu avea sprijin din partea părinților să continue școala, am învățat la curs cum să port discuții cu copilul, apoi cu părinții și, în final, cu elevul și părinții împreună. În cadrul întâlnirilor, am prezentat importanța continuării studiilor, creșterea gradului de conștientizare a familiei cu privire la importanța educației”, spune Petru Poenaru, profesor de educație fizică și sport, Liceul Tehnologic „Mihai Eminescu” din comuna Dumbrăveni, (jud. Suceava).

„Am avut și două eleve care, în timpul desfășurării unui joc, se retrăgeau și nu doreau să participe din cauza fricii să nu greșească, să fie ultimele sau să piardă echipa lor”, adaugă profesorul Poenaru, „abordând jocurile diferit și desfășurându- le pe diferite niveluri de complexitate, au căpătat încredere și de atunci participă tot timpul cu încredere și cu plăcere”, spune Poenaru.

Movement, Games, Sports and Creativity (MGSC) este o metodologie care utilizează sportul, jocurile și creativitatea ca instrument psihosocial pentru a dezvolta în cele din urmă abilitățile personale și sociale ale copiilor vulnerabili.

Partenerii Terre des Hommes, în proiectul IURTS, sunt: Fundația V4Sport, (Polonia), International Sport and Culture Association (ISCA), Asociatia Județeană „Sportul pentru Toți” din Suceana (România), Universitatea din Cassino și Lazio de Sud (Italia) și organizația Laureus Sport for Good (Marea Britanie).