Copiii refugiați și integrarea lor în sistemul de învățământ românesc

image

Fundația Terre des hommes, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Prahova, a organizat vineri, 20 mai 2022, în București, un eveniment dedicat copiilor migranți în cadrul proiectului ICAM (Inclusion of Children Affected by Migration).

Cei 90 de profesori participanți la eveniment au discutat situația copiilor refugiați, și în special a celor ucraineni sosiți în România, nevoile lor educaționale și psihoemoționale, metode de integrare a lor în sistemul de învățământ românesc și dificultățile pe care sunt nevoiți să le depășească.

Principala dificultate identificată de participanți o reprezintă bariera lingvistică. Dl. Secretar de Stat Florin Lixandru (Ministerul Educației) a afirmat că în România sunt în prezent 250 de profesori vorbitori de limbă ucraineană, dispersați în mai multe județe. În București există trei  centre educaționale cu profesori ucraineni: Colegiul Naţional ”Mihai Viteazul”, Școala Gimnazială ”Ienăchiță Văcărescu” și Şcoala Gimnazială „Uruguay”. Se intenționează organizarea de cursuri intensive de limba română, de 4 - 6 săptămâni, pentru a facilita integrarea copiilor refugiați în sistemul de învățământ românesc. De asemenea, se caută soluții pentru angajarea profesorilor ucraineni aflați în România, a subliniat dl. Secretar de Stat.

Profesorii participanți la eveniment au împărtășit din experiența lor privind integrarea copiilor migranți în școlile unde activează: “Personalul școlilor în care sunt integrați, cu statut de audient, copii refugiați din Ucraina, a reacționat cu empatie. Principala dificultate este legată de bariera lingvistică, dar am identificat colegi care folosesc frecvent google translate. La preșcolari limbajul uzitat este cel al jocurilor și am observat o adaptare mai facilă a lor față de copiii de vârstă școlară“

Participanții au apreciat importanța acestui eveniment care vine în întâmpinarea eforturilor lor și le acordă susținerea necesară: “Conferința are meritul de a ne arăta că nu suntem singuri pe un drum despre care nu știm prea multe. Dialogul și colaborarea sunt esențiale pentru o actualizare necesară a modului în care ne adecvăm activitățile la nevoile copiilor afectați de migrație. În școlile noastre încercăm să facem ceea ce putem mai bine.’’

Alături de profesorii lor, copiii români din școli și grădinițe și-au arătat susținerea față de colegii ucraineni prin mesaje de încurajare : “Ești trist că pleci din țara ta? Vino la mine să te ajut!” (Rafa- 5 ani) , “Dacă va fi nevoie, vă primim în grădinița noastră!” (Ayan- 3 ani), “Nu vă temeți! Va fi pace!” (Teo- 4 ani),  “Vreau să vă înveselesc, să vă dau un pupic și să cântăm împreună multe cântece frumoase.” (Lăcrămioara-  4 ani) 

Printre soluțiile propuse de participanți au fost acordarea de sprijin prin consiliere psihologică pentru diminuarea efectelor traumei, inițierea de proceduri rapide de trecere de la statutul de audient la cel de elev înmatriculat, finanțarea profesorilor ucraineni dispuși să lucreze în învățământul românesc.

În cadrul proiectului ICAM a fost dezvoltată o metodologie care își propune să facă din școlile europene medii mai prietenoase și mai incluzive pentru copiii migranți, metodologie considerată de Uniunea Europeană cea mai bună practică pentru școli.

Proiectul ICAM este finanțat din programul Erasmus+ al Uniunii Europene. Fundația Terre des hommes România este parte din acest proiect alături de The Northampton Centre for Learning Behaviour (NCfLB),  ACCESophia din Spania, ICARO din Italia, Inspectoratul Școlar din Prahova - România (ISJPh), Eurochild din Belgia, împreună cu partenerii asociați din fiecare țară și unii dintre cei mai importanți experți în domeniul incluziunii în școli.