Comportamentul elevilor în școală poate atrage violență sau nesiguranță emoțională

image

„Este vorba de comportamentul persoanei. Dacă el este mai arogant, colegii îl vor evita și atunci el o să se simtă în nesiguranță”, explică un elev din clasa a X-a. Comportamentul atrage nesiguranță emoțională. Aceasta a fost una dintre concluziile participanților la cursul de formare REVIS din 2 septembrie 2022.

Cursul a fost organizat în București în cadrul proiectului REVIS - “Răspuns la violența în rândul copiilor în școli și contexte similare”, și a reunit 24 de profesori și elevi din cele 10 licee implicate în proiect (selectate din județele Dolj, Olt, Bacău și Gorj).

Nesiguranța emoțională în școli a fost o temă amplu discutată la curs. Cauzele sunt multiple, au constatat participanții, de la prejudecăți, etichetări, excludere din grup, colegi care judecă, până  la agresiuni fizice și verbale. „Modul cum ne tratează ceilalți ne face să ne simțim în siguranță sau nu”, au mărturisit unii elevi la curs. Ei au realizat o hartă a nesiguranței emoționale din școala lor  identificând zonele (sala de clasă, terenul de sport, holul liceului, cancelaria) unde se simt confortabil sau inconfortabil emoțional.

Un exercițiu realizat de participanți a fost identificarea formelor concrete de violență observate sau trăite de ei în școală. Elevii au fost martori la diferite forme de intimidare, amenințare, jigniri, denigrare pe rețelele de socializare, bullying, etichetare, umilire între elevi din familii înstărite și cei din familii sărace, agresiune verbală și fizică. De obicei, conflictul începea pe Whatsapp sau pe rețelele de socializare și continua la școală, au explicat cei prezenți.

Grupurile de lucru de la curs au ales fiecare câte o formă de violență mai frecventă în liceul lor și au prezentat-o participanților, împreună cu posibile soluții. „Aveam colegi în școala generală care îmi ascundeau caietele când ieșeam în pauză sau îmi rupeau paginile cu temele făcute. Chiar am luat odată un 3 pentru temă nefăcută, și pe nedrept, deoarece eu scrisesem tema. Cu doamna  dirigintă nu am putut discuta pentru că la ora de dirigenție făceam istorie. Am încercat să pun pe hârtie toate aceste probleme cu explicații, să le înmânez d-nei diriginte, dar fără succes. .... La liceu situația s-a schimbat în bine. ... Cred că soluția ar fi fost mai multă comunicare și mai puțin orgoliu”, ne-a mărturisit o elevă din clasa a XI-a.

Exercițiul a fost foarte util deoarece elevii au învățat să asculte, în grup, mărturiile unor experiențe de violență trăite de alți colegi, fără să îi judece, fără să îi invalideze și fără să eticheteze. Iar colegii lor au învățat să povestească o experiență neplăcută fără să se revictimizeze.

Printre altele, cursul a avut și scopul de a îi pregăti pe elevi și profesori pentru etapa următoare a programului, în care vor organiza ateliere de lucru cu grupele de elevi din liceele lor și vor iniția proiecte creative cu impact social (piese de teatru, expoziție foto, filme scurte, pictură murală, etc.), prin care elevii vor încerca să își convingă colegii să modifice normele sociale și de gen negative din școala lor și astfel să reducă violența în școli. Proiectele creative  conduse de tineri vor fi concepute în cadrul a 6 ateliere, în toamna acestui an. O dată finalizate proiectele, ele vor fi trimise Fundației Terre des hommes care le va oferi tinerilor finanțare pentru implementarea acestora, în perioada noiembrie 2022 – ianuarie 2023.

Proiectul REVIS -  “Răspuns la violența în rândul copiilor în școli și contexte similare”,  își propune să prevină, să combată și să răspundă la violența în rândul copiilor prin transformarea normelor și comportamentelor sociale și de gen, să încurajeze copiii să conteste normele sociale care duc la violență între colegi și să dezvolte soluții la problemele conflictuale.  Proiectul a fost demarat în România de Fundația Terre des hommes în ianuarie 2021.

Proiectul REVIS este derulat de Fundația Terre des hommes în România și este cofinanțat din Programul “Drepturi, Egalitate și Cetățenie” al Uniunii Europene (2014-2020).