”Ideile proiectului au venit de la copii. Cel mai mult le place partea de acțiune ….Liceenii sunt foarte entuziasmați, participă la activități și chiar suntem în avans cu proiectul. Cred că au prins aripi, și ne duc și pe noi în zborul lor. ….. Mi-e drag întregul proiect și l-aș mai desfășura o dată”, ne-a mărturisit dna. profesoară Isabela Cîrstea de la Liceul Teoretic din Bechet, implicată în programul REVIS.
26 de profesori și consilieri școlari au participat la webinarul ”Facilitarea de proiecte creative conduse de tineri pentru prevenirea violenței școlare”, organizat de Fundația Terre des hommes și susținut de sociolog Octavia Borș Georgescu în data de 23 noiembrie 2022. Profesorii au învățat cum să îi îndrume pe copii în realizarea proiectelor, cum să îi ajute să înțeleagă și să modifice normele sociale negative din școala lor.
Este bine să îi lăsăm pe elevi să ia inițiative și decizii?
Conform unui studiu sociologic, participarea tinerilor în societate variază de la ”Tinerii – element de decor” până la ”Tinerii inițiază acțiuni și iau decizii”, a explicat dna. Octavia Borș Georgescu. S-a constatat că atunci când tinerii dețin controlul asupra unui proiect, efectul este unul pozitiv. De altfel, ”tinerii de azi au o atitudine mai îndrăzneață și spun ce gândesc”, au remarcat o doamnă profesoară la webinar.
Proiectele conduse de tineri privind reducerea violenței în școli îi determină pe aceștia să înțeleagă în profunzime violența școlară, generează idei adaptate lumii lor, ne oferă nouă, adulților, acces la realitatea lor și conduc la schimbări benefice de comportament în rândul tinerilor, au concluzionat profesorii participanți. Ei au fost îndrumați să faciliteze derularea acestor proiecte pe baza Ghidului ”Proiecte de prevenire a violenței școlare, conduse de tineri”, elaborat în cadrul programului REVIS.
”Ghidul a fost foarte bine structurat și de mare folos în clasă. Copiii au fost receptivi, implicați, au realizat toate cele 6 ateliere prevăzute în Ghid, acum pregătesc proiectul. Cele mai interesante activități pentru ei au fost cele legate de harta siguranței în școală, iar cele mai dificile: cum să găsească soluții ca să nu mai folosească cuvinte dure sau insulte în relația cu colegii”, ne-a povestit dna. profesoară Doina Adam, Liceul Tehnologic Baia de Fier.
În prezent, elevi din 10 licee incluse în programul REVIS au inițiat și derulează, sub ghidarea profesorilor-facilitatori, proiecte de reducere a violenței școlare: realizare de afișe, concurs de desene, pictură murală, piese de teatru, și altele. Pe parcursul activităților proiectului unii tineri și-au asumat rolul de lideri, fiecare urmărind să se integreze și să se facă util în felul său, au relatat profesorii la webinar.
Webinarul a fost un prilej de învățare, clarificare, conștientizare, dar și schimb de experiență între profesori, pe baza activităților realizate până acum.
Proiectul REVIS - “Răspuns la violența în rândul copiilor în școli și contexte similare”, este derulat în România de Fundația Terre des hommes și este cofinanțat din Programul “Drepturi, Egalitate și Cetățenie” al Uniunii Europene (2014-2020).